الأربعاء، 4 يونيو 2014

طموح مكبوتة الحلقة الثلاثون والاخيرة

.• ʚϊɞ ʚϊɞالحلقة الثلاثون والاخيييرة.• ʚϊɞ ʚϊɞ

وقفنا المرة اللي فاتت عند:-
***********************
القاضي قال: حكمت المحكمة حضورياً علـي

المتهم عباس عبد الحي بـالسجن 13 سنة

حكمت المحكمة حضوريا علي المتهم متبولي السيد متبولي بـالاعدام شنقاً

حكمت المحكمة حضوريا علي المتهم بركات عبد العزيز بـ مـؤبـد

حكمت المحكمة حضوريا علي المتهمة عنايات السيد بـالاعدام شنقاً

حكمت المحكمة حضوريا علي المتهمة نفيسة محمود علي بـالاعدام شنقاً

عنايات: لاااااااااااء مستحييييييييل مستحيييييييييل مش انا اللي يحصلي كددده

نفيسة: انا خايفة .. خايفة .. خايفة اقابله خاااااايفة

بركات: المهم اني اخدت حقي وانتصرت في الاخر وانا هطلع برا اعمل ايييه

خليني في السجن احسن

متبولي مبرق عينه ومش مصدق .. عمل جرايم كتيير جدا بس مكنش بيعرف
يتمسك فيها ..

وفعلا كل الاحكام دي تمت وعنايات ونفيسة ومتبولي اخيرااا خلصنا منهم خلاااص
*
*
*
سوزي لما اخدت سلمي وروحت البيت لقت عماد في استقبالها وكان عاملها تورتة ومفاجأة وبيصالحها 
~
~
~
~
#بعد_مرور_14_سنة

مي داخلة اوضة في الملجأ علي بنتين عساسيل اووي .. ودار الحوار التالي :-
**************************************************************
مـي: يلا يا فرح عشان نتمشي في الجنينة شوية وانتي يا بسملة يلا تعالي معانا

فرح: هيييييييه هنروح نلعب يا ابلة مي ؟

مي: اه يا روحي هنروح نلعب .. يلا يا بسملة 

بسملة: يلا يا ابلة 

وفي الجنينة:-
************
مي بتلعب مع فرح وبسملة .. وبتفتكر نفسها وهي صغيرة .. سرحت في أيام

زمان لما سوزي كانت بتلعب معاها  وفجأة لقت حد بيخبط علي دراعها من

دورت وشها لقت اميرة بتضحك: هههههههه اكتر واحدة بعرف اخضك بقي
شووفتي

مي بتضحك: ههههه طبعا يا ميرو دانتي انتيمتي الوحيدة  

اميرة: ازيك يا فروحة .. ازيك يا بيسو ؟؟

فرح: الحمد لله يا ابلة
بسملة: الحمد لله يا ابلة كويسة

اميرة: يلا طلعي فرح وبسملة بقي عشان نروح نسأل علي ابلة سوزي عشان
سلمي كلمتني وقالتلي انها تعبانة شوية

مي بخضة: بجد ؟؟ طب يلاا بينا

وبعد ما مي طلعت فرح وبسملة الاوضة .. دخلت اوضتها في الملجأ اوضة

المشرفة وجابت شنطتها ونزلت وراحت مع اميرة علي بيت سوزي

خبطت علي الباب وفتحت سلمي: اهلااا يا مي اتفضلي يا ميرو اتفضلوا

بعد ما قعدوا.. مي: ابلة سوزي عاملة ايه الوقتي يا لومي ؟

سلمي: الحمد لله يا ميوية احسن من الاول .. خشولها لو عايزين

اميرة قامت ودخلت هي ومي علي اوضة سوزي وسلموا عليها وباسوها

اميرة: ربنا يشفيكي يا ماما

سوزي: ياارب يا اميرة .. ازيك يا مي

مي: الحمد لله يا ابلة

سوزي: الملجأ عامل ايه ؟؟

مي: تمام الحمد لله .. اومال عمو عماد فين ؟

سوزي: في الشغل يا حبيبتي مش هيرجع الوقتي ..

مي: اه ماشي .. طب هنقوم احنا بقي عشان الملجأ لوحده معلش يا ابلة

سوزي: ماشي يا حبيبتي مع السلامة .. وباستهم وسلمت عليهم وبعدين راحوا الملجأ
تااني  

~
~
~
فريدة قاعدة في الملجأ مع ندي:-
***************************
ندي: مش عارفة يا ماما .. نهي بقالها كتير تعبانة .. مش عارفة اعملها ايه 

فريدة: معلش يا ندي .. مانتي الابلة بتاعتها بقي لازم تستحمليها

ندي: مش علي كده يا ماما بس منظرها صعب اووي وبتصعب عليا

فريدة: معلش يا حبيبتي ان شاء الله هتبقي كويسة

وفجأة رن تليفون فريدة وكانت ليان بتتصل بيها ودار الحوار التالي :-

ليان: ايوة يا مامي ... ندي عندك ؟؟

فريدة: ههههه مش تقولي ازيك الاول يا بنت

ليان: سوري يا مامي بس اصل انا نازلة راحة لشيمو (صاحبتها) وعايزة اعرف

ندي بشيمو عشان يبقوا صحاب وكده

فريدة: حاضر يا حبيبتي .. تعالي خدي ندي وروحوا مع بعض لشيماء

ليان: اوك مامي .. هجيلها ناوو .. سلام يا قمر 

فريدة: ههههههه سلام يا لولو

بعد ما فريدة قفلت .. ندي بتقولها: ايه يا ماما خير ؟

فريدة: مفيش يا ستي بس الست ليان عايزة تعرفك بصاحبتها وهتجيلك الوقتي

ندي بفرحة: ههه ماشي .. طب وهسيب البنات كده لوحدهم ؟؟

فريدة: معلش يا حبيبتي مانا موجودة اهو .. مش همشي الا لما ترجعي

ندي: ماااشي يا ماما

وفعلا ليان اجت واخدت ندي وراحوا لشيماء واتعرفوا علي بعض وبقوا

صحاب جداا .. وبليل ندي راحت علي الملجأ تاني وفريدة روحت لقت

محمد قاعد وماسك التاب بتاعه وبيكلم صاحبه في نفس الوقت علي
الموبايل بتاعه

بعد ما قفل .. فريدة بتقوله: يابني انت هتفضل ماسك التاب ده علي طول كده

محمد: عادي يا مامي .. بكلم شريف صاحبي

فريدة: ماشي ياخويا ,, ربنا يصبرني عليك ,, اومال لولو فين ؟

محمد: جوه بتكلم شيماء برضه

فريدة: هههههه مجانين والله مجاننين .. طب انا داخلة اوضتي

محمد: اوكي
*
*
*
فريدة دخلت اوضتها وكان عادل جوه :-
*********************************
فريدة: شوفت العيال وعمايلهم يا عادل ؟؟

عادل: ههههههه اها عجزنا يا فريدة

فريدة: ااه  صحيح يا عادل انا بكرة هنزل عشان اروح ازور قبر ماما

عادل: ماشي وانا هاجي معاكي برضه

فريدة: ماشي تصبح علي خير يا عادل

عادل: وانتي من اهله يا فريدة

وتاني يوم فريدة وعادل راحوا عشان يزوروا قبر حورية وصبري اصل حورية

قبرها جمب قبر صبري .. وهي اللي وصيتهم بكده انها لما تموت يدفنوها جمب

صبري ... سوزي الحمد لله بقت احسن من الاول واتحسنت كتيير ونزلت الملجأ

وهناك كلمت فريدة عشان تيجي تقعد معاها شوية .. فريدة كانت بتيجي لسوزي

الملجأ كتير بس ساعتها ماكنتش بتشوف مي .. المهم فريدة قالتلها انها
هتجيلها
وفعلا فريدة اجت ودخلت المكتب لسوزي .. وفي نفس الوقت ده كانت مي
في
اوضتها .. وفي المكتب بتاع سوزي :-
************************
سوزي خبطت علي الجرس وقالت: خلي مي تيجي يا دادة

وفي الوقت ده كانت فريدة بتتكلم في التليفون فبعدت عن سوزي ووقفت علي جمب
كانت بتكلم عادل ..

الباب بيخبط ومي كانت علي الباب فتحت الباب ودخلت: نعم يا ابلة ؟

فريدة سمعت صوت مي .. مردتش علي عادل اللي كان بيقول: هعدي عليكي اخدك

يا فريدة ماشي .. فريدة ... فريدة .. فريدة

الموبايل وقع من ايديها علي الارض لما اتكرر صوت مي : حاضر يا ابلة

ماشي يا ابلة .. سوزي لما شافت التليفون وقع جرت علي فريدة: مالك في ايه يا

فريدة ؟؟

مي لما سمعت اسم فريدة اتدورت وبصت علي فريدة من ضهرها . شكل
مامتها

وريحتها بتدور كل حاجة شايفاها قدامها الوقتي.. ايووة دي ريحة مامي

ايووة هي مامي .. فريدة دورت وشها ببطئ والوشوش اتقابلت .. فريدة مش

مصدقة اجه اليوم اللي هتشوف بنتها فيه .. والوشوش اتقابلت والعيون
اتقابلوا
وعينيهم بتعبر عن كلامهم

مي بتصرخ: ماممممممممممممممممممممممممممممممي

فريدة: بنتتتتتتتتتتي مييييييييييي

وجروا علي بعض وحضنوا بعض حضن كلوا اشتياق ودمووع في عنيهم
سيووول نازلة من العين 

سوزي كل ده واقفة مش فاهمة حاجة لكن بعد كده فهمت ان فريدة هي بنت مي

اللي كانت ضايعة .. عيطت قدامهم من الفرحة والمنظر .. معقول مي اللي ربيتها

علي ايديها تطلع بنت صاحبتها الوحيدة .. يــــــــا الــــــلــــــــــه !!

فريدة من الصدمة كانت هتقع مغمي عليها بس سوزي لحقتها وقعدتها علي الكرسي

مي وطت عند رجل فريدة وقالت بعياط: ايووة انتي مامي .. اجمل واحن ام
في الدنيييا ...

فريدة مقدرتش تستحمل حطت ايديها علي وش مي بتلمس وشها اللي كانت محرومة

منه من زمااان اووي مي مسحت لفريدة دموعها اللي كانت نازلة بلا تفاهم !

فريدة بدموع: وحشتييني اووي يا مي .. وحشتيني اووي يا بنتي

مي: مش قادرة اوصفلك يا مامي ايه اللي حصلي من غيرك ..

فريدة بعياط: مش هسيبك لحظة بعد كده يا بنتي .. مش هسيبك ابدااا يا
حتة من قلبي

انا دورت كتيير اووي عليكي .. كتيييييييييييير

مي: خلينا ننسي اللي فات يا مامي خلينا ننسي متفكريش في اي حاجة ابدااا

فريدة: من عنيا يا حبيبتي  عندي ليكي مفاجأة 

مي: ياااااه فاكرة زمان لما كنتي بتعمليلي مفاجأت كتيير اووي

فريدة بدموع: من النهاردة كل حياتك مفاجأت وفرح وسعادة .. بابي جاي الوقتي
عشان ياخودني

وفي اللحظة دي عادل دخل المكتب: فريدة فريدة .. قلقتيني عليكي

فريدة قامت وسلمت عليه وبعد كده عادل بص علي مي بس كانت من ضهرها

لفت وشها ببطئ .. اول ما عادل شافها اتصدم وقال ببطئ: ا ا ا مين ددي ؟؟

مي جرت علي باباها ومسكت وشه بايديها: انا بنتك يا بابي بنتتتتك ميييي

اللي اتحرمت منك اكتر من 15 سنة 

عادل حضنها جااااااااااااااامد اووووووووي وقعد يبوس فيها بلا رحمة 

عادل: وحشتيييييييييني جدااا يا مي 

مي: انت اكتر يا بابي ربنا يخليك ليااااا ياارب من هنا ورايح مش هنفترق ابداا
عادل: طبعا يا حبيبتي 

وبعدها اخدوها وروحوا البيت وهناك كانوا محمد وليان قاعدين مع بعض

طبعا لانهم تؤام فمرتبطين ببعض جداا .. اول ما عادل وفريدة ومي دخلوا

ليان ومحمد قاموا يحضنوهم ويسلموا عليهم وبعد كده لاحظوا وجود مي

فريدة اخدت ليان ومحمد معاها الاوضة وعادل كان برا
في الاوضة:-
***********
ليان: مين دي يا مامي ؟؟

فريدة: دي اختكوا

محمد بفرحة: اييه دي مي ؟؟

فريدة: ايوة يا حبيبي

ليان: مش دي مي اللي كنتي بتحكيلنا عنها ي مامي زمان ؟

فريدة: ايوة يا حبيبتي

محمد: انا طالع اسلم عليها

ليان: وانا كمان .. بس دي قمورة اووي

فريدة: طول عمرها من اول ما ولدتها وهي عسولة اووي وكل الناس بتحكي عن
جمالها ماشاء الله ربنا يحميها ويبارك فيها ياارب

ليان ومحمد قاموا يسلموا عليها بعد ما عادل فهم مي ان دول اخواتها وفرحوا

اووي ومي باتت في اوضتها اللي كانت من زمان جداا نفسها فيها ^^

وفي اليوم التاني فريدة حكت لـ مي كل حاجة ومي نفس الموضوع وفريدة
عيطت

لما عرفت كل اللي حصل مع بنتها .. ومي عرفت ان ندي بتشتغل مع فريدة

في الملجأ ومصدقوش كل الصدف اللي حصلت دي ومي راحت مع فريدة

الملجأ
عشان تشوف ندي ودخلوا هناك لقوا مي بتلعب مع البنات اللي هناك

مي راحت خبطت علي دراعها .. ندي اتفاجئت لما شافتها لان الشبه

بتاع مي وهي صغيرة متغيرش لانها شبها وهي كبيرة مفيش اختلاف الا بسيط
جداا .. كانوا مفتقدين بعض جداااا

وحضنوا بعض بكل شوق وفرح  

وقعدوا مع بعض وافتكروا ذكريات زمان .. وندي حكتلها علي سمية ولما عرفت
مي باللي حصل لسمية انهارت وقعدوا يهدوها وينسوها اللي حصل ويعرفوها انهم
اخدوا جزاءهم خلااص  ليان ومحمد ومي بقوا مرتبطين ببعض جداا

وتاني يوم راحوا لاميرة في الملجأ الجديد وفهموها اللي حصل واميرة مصدقتش
وفرحت جداا عشان مي لقت اهلها  وفريدة كان عيد ميلادها بكرة عشان كده
عملوا حفلة جمييييلة جدا وعزموا كل الناس اللي يعرفوهم ولما الناس دي عرفت
ان مي رجعت سلموا عليها وحمد الله علي سلامتك وكده لكن مي فجأة قامت
وراحت علي المكرفون ومسكته وقالت: النهاردة انا خلاص بقيت مع مامتي

وبابتي  احلي حاجة في حياتي بحبكواا جداا ربنا يخليكوا ليا واحلي اخوات في
الدنيا ليان ومحمد واميرة وندي انتوا اغلي حاجة في حياتي عمرنا ماهنبعد عن
بعض تاني .. عشت ايام صعبة اووي ووحشة اووي من غيركوا . بس خلاص

رجعنا تاني لبعض وربنا عشان بيحبنا جمعنا تاني مع بعض .. وبالمناسبة السعيدة
دي عايزة طبعا اقول لمامي كل سنة وانتي طيبة وعقبال مليوون سنة وحضرتك
وسطنا ومتجمعين مع بعض داايما .. اميرة كانت بتقولي ان صوتي جميل

مي اتبسمت لـ اميرة وامبارة ردتلها الابتسامة

ومي كملت وقالت: عشان كده عايزة اسَمع مامي صوتي عشان تقولي رأيها 
هي وبابي حبيب قلبي 
مي اخدت نفس عميق وقالت: ست الحبايب ياحبيبه يااغلى من روحي ودمي
ياحنينة وكلك طيبة يارب يخليكي يا أمي

زمان سهرتي وتعبتي وشلتي من عمري ليالي

ولسه برضه دلوقتي بتحملي الهم بدالي

انام وتسهري وتباتي تفكري

وتصحي من الآدان وتيجي تشقري

تعيشي لي ياحبيبتي يا أمي ويدوم لي رضاكي

أنا روحي من روحك انت وعايشه من سر دعاكي

بتحسي بفرحتي قبل الهنا بسنة

وتحسي بشكوتي من قبل ماأحس أنا

يارب يخليكي ياأمي يارب يخليكي ياأمي

لو عشت طول عمري أوفي جمايلك الغاليه علي

أجيب منين عمر يكفي وألاقي فين أغلى هدية

نور عيني ومهجتي وحياتي ودنيتي

لو ترضي تقبليهم دول هما هديتي

يارب يخليكي ياأمي ست الحبايب ياحبيبة

فريدة بتسمع الاغنية وهي بتدمع هي وعادل .. جرت هي وعادل علي مي

وحضنوها وبعد شوية جروا اميرة وندي وليان ومحمد وهما بيعيطوا وصعبان

عليهم المنظر وفي الاخر فريدة قالت بعد ما مسحت دموعها: يلا نتصور

يا حبيبتي يلاا
مشهد: مي وليان وندي وفريدة وعادل ومحمد واقفين وماسكين

ايدين بعض .. وبيضحكوا للمصور .. وتمت الصورة

المشهد الاخير خالص: مي مبتسمة و بتبص للحيطة اللي عليها برواز فيه صورة

العيد ميلاد بتاع فريدة .

النهاااااااية

(تمت بحمد الله)

((بشكر كل اللي ساعدني في الرواية .. وبشكر كل اللي تابع الرواية بتاعتي

واتمني انها تكون نالت اعجابكوا واكون عند حسن ظنكوا.. وبشكر كل اللي دعالي

والفضل كله يرجع لربنا ثم والدتي ووالدي اغلي حاجة في حياتي واتمني ان اعرف

رأيكوا في الرواية بصراحة

وانتظروني ان شاء الله في رواية جديدة قريبا )) 

لـ #اية_حسام
 

طموح مكبوتة الحلقة التاسعة والعشرون


.• ʚϊɞ ʚϊɞالحلقة التاسعة والعشرون.• ʚϊɞ ʚϊɞ

مي واميرة قبل ما يناموا :-
~~~~~~~~~~~~~~~
مي قالت لـ اميرة: انا عايزة اخود رأيك في حاجة 

وبصراحة خايفة لز عملتها يبقي النتيجة مش كويسة ونرجع للأول تاني مع اني
مفتكرش اوي بس خايفة والله جداا

اميرة: قلقتيني يا مي .. اوعي تكوني بتفكري تهربي ولا تقوليلها تهربك ؟!!

مي: لاا اهرب اروح فين وبعدين احنا بقينا كويسين وابلة سوزي حنينة علينا اوي

اميرة: يبقي ايه الموضوع طيب قلقتيني ؟

مي: لا متخافيش هو موضوع مهم بس مش عارفة بقي بصي انا هقولك وخلاص
وانتي قوليلي اعمل ايه ماشي ؟

اميرة: ماشي .. قوليي بقي يا ميوية ؟ 

مي: انا بفكر اقول لـ ابلة سوزي تخرجنا شوية .. اصل احنا بقالنا كتييير اووي

مخرجناش ,, دانا نسيت شكل الشارع اصلا هههههه

اميرة: هههههه انا بقي فكراه لاني عشت فيه كتيير اووي يا بنتي عموما بلاش

لحسن تزعل ولا تكون مش فاضية وتتكسف تكلمنا بعد كده لحسن نفاتحها في

الموضوع تاني يعني .. خلينا كده وخلاص ولا ولا اقولك ممكن نلمحلها

انما مش هنقول مباشرة كده

مي: يعني ايه مباشرة؟!

اميرة: هههههههههه يعني علي طول ياختي .. المهم ماشي ؟

مـي: ماااشي يا جمييييييل  
*
*
*
وتاني يوم الصبح فعلا الراجـل اجه لعنايات وبعد ما فتحتله وهزأته دخل في

الموضوع وقال: هاا الفلوس جاهزة ؟

عنايات بخوف وترقب: ايه ؟؟ لا لا يا خويا مفيس فلوس ولا زفت بقي اللي عندك
اعمله هه لو ده كان عندك حاجة اصلا

الراجل بعصبية مش واضحة: تؤتؤتؤ كده هتزعليني منك يا ست الكل انتي

ومسكها من شعرها .. ادته بالقلم وقالت: يا زبالة يا حيواان انا هوريك بقي

بتضربني انا طب والله لأعلم عليك ودخلت المطبخ جابت حبل بس لما طلعت

ملقتوش موجود قالت: انا غبيييييييبة

الوقتي ممكن يروح ويعترف عليا ؟ يا مصيبتي يا مصيبتي اعمل اييه الوقتي ؟؟
واجيب الزفت ده منين بس

وبعد شوية لقت جرس الباب بيرن وكان البوليس: انتي السيدة عنايات .... ؟

عنايات برعب: ا ايوة يا بيه

_ اتفضلي معانا لو سمحتي

عنايات: ليه يا باشا انا عملت ايه ؟

_ في القسم هتعرفي .. وبزعيق: اتفضللي

عنايات: حاضر يا بيه حااضر
*
*
*
وفعلا عنايات راحت مع البولـيس وهناك الظابط خلاها تواجـه الراجل اللي عمل

موضوع سمية وجها لوجه قدامه بالطبع .. عنايات كانت مرعوبة كده بس انكرت

اللي حصل .. وطبعا عشان المحضر والتحقيق يبقي بجد  الظابط استدعي بنات

كتير جدا من الملجأ واجه دور ندي وفي الليلة دي كانـت ندي مرعوبة وبتعيط

وكمان لما عرفت الموضوع كله خافت لتكون سمية حصل فيها كده فعلا

وفريدة كانت معاها ومروحت وباتت في الملجأ واعتذرت لعادل وهو كان متقبل

الموضوع ده ومفيش مشاكـل عنده نهائيا ,, لان كل حاجة بثوابها برضه 

فريدة: متخافيش يا حبيبتي .. متخافيش

نـدي: اهئ اهئ لا انا خايفة اووي ومش عايزة اقعد هنا حاسة اني هموت
الووقتي هتقتلي الست الوحشة ديه

فريدة صعبت عليها جداا: يا حبيبتي .. طب قومي معايا هنروح عندي البيت

ندي باستغراب وخضة: ليه ؟ لا انا خايفة

فريدة: ههههه تخافي من ايه بس يا نودي انتي هتقعدي معايا عشان الخوف اللي

انتي فيه ده بس ,, و كمان بابا عادل بيحبك اووي وبيموت فيكي وعشان تلعبي بقي
مع ليان وحمودي 

ندي بفرحة بسيطة لانها خايفة: ماشي يلا بينا

فريدة : يلا يا جمييل 
~
~
~
وصلت فريدة البيت وطبعا كان معاها ندي .. عادل اول ما شاف فريدة قال: حمد

الله علي السلامة يا حبيبتي

وبعدين شاف ندي اتخض واتفاجئ واستغرب !! وقال: احم احم ندي ؟!!
ازيك ؟

ندي بخوف: الحمد لله يا عمو

فريدة: عمو ايه بس اسمه بابا 

متفتكروش بقي ان عادي زعل وكده تؤ تؤ تؤ عادل فرح جداا 

عادل: طبعا بابا .. نورتي البيت يا ندي

ندي: شكرا يا بابا

فريدة نيمت ندي في اوضة مي .. ودخلت الاوضة مع عادل وطبعا سألها اشمعني

اجت معاكي وكده وهي قالتله وفهمته الموضوع كله من اوله لأخره .. قلق في

الاول عشان موضوع جريمة القتل دي .. والموضوع عدي

ومن ناحية تانية .. ندي داخلة اوضة مي اول ما شافت الجمال بتاعها والعرايس

الحلوين جداا (اللي انا عايزاهم :D) فرحت اووي لدرجة انها قضت ساعتين بحالهم

عمالة تلعب ومن التعب نامت وهي حاضنة كذا عروسة في حضنها وبتدلعهم بس

نيمتهم الاول وبعدين نامت  

والصبـح فريدة اخدت نـدي وودتها القسم وهناك تم مواجهة ندي وعنايات:-
************************************************************
الظابـط: ايه الحصل بالظبط يا ندي ؟ احكي ومتخافيش من اي حد

ندي بخوف وعلي وشك العياط: انا كنت قاعـدة انا وسمية اهئ اهئ

وبعدين قالتلي هتروح تسأل عنايات علي مين هيشتري الملجأ وبعدين لما راحت

اختفت وملقتيهاش اجت تاني  ومن ساعتها وانا مشوفتهاش والله يا عمو باشا 

الظابط ضحك ضحكة علي ندي وقال بجدية: اظن كده يا عنايات كل الدلائل

متوجهة ضدك يعني احسنلك تعترفي .. اعترفي يا عنايات احسن ما
تشوفي الوش
الاحمراني 

عنايات برعب وبتلقائية اعترفت علي كل حاجة : انا قتلتها .. قتلتها

الظابط باهتمام وترقب: قتلتيها ليه ؟؟ قولي عشان نخفف عنك الحكم

عنايات: عشان سمية الحيوانة دييي سمعتني وانا بكلم عباس وبقوله ع العملية
بتاع الشحنة المتهربة المخدرااااااااات

االظابط بيفتكر تحقيق نفيسة: هو انتي ؟؟ ازاي تاهت مني انتي عنايات ؟؟

ايووة انتي تعرفي نفيسة صح ؟

عنايات: ايوة وش انحس والبومة والجحشة الهي ياارب تموت ما ترجع 

الظابط بيجمع كل الاحداث في دماغه وبعدين قال: طيب طيب خدها يا بني ع
الحجز فورااا

*
*
*
في اليوم التاني بتاع العملية بتاعت المخدرات .. عنايات ونفيسة في السجن

وهيتعرضوا بكرة علي النيابة ... عباس كلم الرجالة وجهزوا كل حاجة بقت تماام

واجه الوقت المحدد .. الظابط جهز كل حاجة مع اللوي رأفت

وفي الوقت والمكان :-
******************
الراجل اللي بيجيب لعباس المخدرات: كده تمام يا عباس ؟

عباس: تمام يا معلم .. الفلوس فين ؟؟

الراجل عمل حركة لرجالته عشان يدوا لعباس الفلوس
عباس اخد الفلوس وقعد يعدها

الراجل: هتعد 5 مليون الوقتتي ؟؟

عباس: اه يا بيه الحق حق .. والحق ميزعلش برضك ولا ايه ؟

الراجل: افف طيب

عباس بعد ما خلص عد الفلوس في نص ساعة ..

الراجل: انقل الشحنة يا بني

الظابط من برا: القوات تجهز .. هنهجم حالااا

ولسة هيفتحوا الشحنة وينقلوها .. لقوا الباب اتفتح واالبوليس دخل عليهم

: سلم نفسك يا متبوولي اخيرا وقعت في ادينا ههه لا ومعاك عباس كمان

اقبضوا عليهممممممم

وتم القبض علي الريس متبولي وشركائه في الجريمة مع عباس بالطبع ..

والشحنة بقت في ايد البوليس قبل ما تتسلم ..
*
*
*
عنايات ونفيسة في زنزانة واحدة .. بيتكلموا مع بعض :-
***********************************************
نفيسة بندم: تفتكري الحصل لينا ده ليه ؟؟

عنايات بصتلها ومردتش

نفيسة: هه مبترديش عليا ؟!! محسساني انك ملايكة دانتي كل المصايب
دي اجت من تحت دماغـك

عنايات اتعصبت: انتي تخرررسي خاالص مش عايزة اسمع صوتك

نفيسة بهدوء ودموع: عارفة كل الحصلنا ده ليه ؟ ذنب مي

مي اللي كان ممكن نوديها لأهلها بسهولة بس انتي اللي مكنتش عايزانا نعمل

كده تحبي افكرك زمان لما قولتيلي نخليها عندنا ونكسب فلوس اكتر للتبرعات

عشان الملجأ يبقي كبير والتبرعات تزييد .. هه بس ياتري انتي كان قصدك
تبرعاتنا ولا تبرعات البنات ؟؟

عنايات بكسرة: أ أ انا محدش يقدر يهزمني واقدر اعمل كل حااجة والمصيبة دي
ان ان انا هخرج منها بسهولة

نفيسة: حتي مش هاين عليكي تقولي ان شاء الله .. حسبي الله ونعم الوكيل

فيا وفيكي وفي كل ظالم يا شيخة مننا لله !!!!

عنايات: انتي تدعي ع نفسك انما انا لاااء .. انا متهزمش ولا اتكسر ابدااا

نفيسة بصلتها بصة عتاب وقرف وسكتت
~
~
~
عباس وعم متبولي والباقي اتحجزوا في السجن لان عرضهم علي النيابة

هيبقي بكرة ان شاء الله بس مش هما بس .. هما وعنايات ونفيسة وبركات
~
~
~
مي واميرة داخلين علي مكتب سوزي بعد ما طلبت انهم ييجوا عندها

مي داخلة متوترة وخايفة من اللي هتقوله .. وفجأة سوزي قالت: تعالوا يا بنات
اقعدوا هنا 

اميرة: اومال سلمي فين يا ماما ؟؟

سوزي: سلمي في التاولت يا حبيبتي .. ايه رأيكوا نخرج النهاردة ؟؟

مي واميرة بصوا لبعض وهما مستغربين وفرحانين جدا في نفس الوقت

مي: ايه ؟!! نخرج نروح فين طيب ؟؟

سوزي: ممممم هنروح الملاهي انا وانتي واميرة وسلمي ايه رأيك ؟

مي: الملاهي ؟!! لاء لاء

سوزي: ليه بس متخافيش يا مي انا معاكي

اميرة غمزت لـ مي انها تعدي الموضوع

مي قامت بتلقائية وقعد في حضن سوزي وهي فرحاانة وباستها من خدها

كذا مرة  وسوزي دمعت لانها قدرت تفرح البنات دي 

وفجأة طلعت سلمي من الحمام وجرت علي اميرة وسوزي وباستهم وقعدوا

يلعبوا بعد ما اتفقوا ان سوزي هتخلص شغلها وهينزلوا يروحوا الملاهي

مع بعض .. وفعلا سوزي خلصت شغلها وراحت الملاهي وهناك

ركبت مـع مي واميرة وسلمي وقعدوا يتمرجحوا كتير اووي .. وبعدين

ركبوا المرجيحة اللي علي شكل الحصان ومي هي اللي اختارت اللعبة دي

بعد ما اطمنت عشان سوزي معاها .. وفي نفس الوقت ده رن تليفون سوزي

فبعدت مسافات عن مي وردت علي التليفون :-
********************
سوزي: ازيك يا فيري عاملة ايه ؟

فريدة: الحمد لله يا سوزي .. بقولك ماتخرجي البنات اللي معاكي شوية ونتقابل

سوزي: لا دانا مخرجاهم من الصبح في الملاهي وتعبوا مش هيقدروا يروحوا

اماكن تانية .. انتي فين ؟!!

فريدة: انا في الحديقة .. خلاص مرة تانية بقي ان شاء الله سلام يا جميل

عشان معطلكيش

سوزي: اووك سلام 

وبعدها عماد زوج سوزي كلمها :-
****************************
سوزي: ايوة يا عماد .. معلش هكلمك تاني عشان معايا البنات بس

عماد: مي واميرة صح ؟!!

سوزي: اه عرفت منين ؟!!

عماد: روحت الملجأ يا سوزي .. ينفع كده انا مش قولتلك متفرقيش ما بين حد من

البنات .. اشمعني تاخدي اتنين بس منهم !!

سوزي بندم بعد ما اخدت بالها: انا اسفة عندك حق .. انا هرجع بيهم حالاا

عماد: طيب يا سوزي لما نروح هنتكلم سلام

سوزي بحزن: سلام 

واخدت مي واميرة ومعاها سلمي وروحتهم ورجعت البيت مع سلمي بس .. اول ما
دخلت البيت لقت .........................................
~
~
~
شركاء عم متبولي اتحكم عليهم بمؤبد .. والوقتي قدامنا عباس وعم متبولي

وبركات ونفيسة وعنايات واقفين في القفص جمب بعض منتظرين الحكم

بس الحكم في الدنيا .. مش في الاخرة ~ 

مـــحــكمة ... كلوا قام يقف .. وبعد ما قعدوا .. وطبعا مكنش ليهم محاميين

لان مش معاهم فللوس .. كان في محامي واحد بس لـ عم متبولي وطبعا
هو ندل

فعشان كده موكلش لحد الا هو بس  .. وبعد اقوال المحامي .. وبعد ما جابوا

ندي يعني بعد اقوال الشهود .. القاضي قال: حكمت المحكمة حضورياً علي
المتهم عباس عبد الحي بـ ......................  

حكمت المحكمة حضوريا علي المتهم متبولي السيد متبولي بـ ..........  :P

حكمت المحكمة حضوريا علي المتهم بركات عبد العزيز بـ ..........  

حكمت المحكمة حضوريا علي المتهمة عنايات السيد بـ .............  

حكمت المحكمة حضوريا علي المتهمة نفيسة محمود علي بـ .........  

ووقفت حلقتنا لحد هنا النهاردة انتظرونا الحلقة الجاية

ان شاء الله عشان نكمل الاحداث 

لـ #اية_حسام
 

طموح مكبوتة الحلقة الثامنة والعشرون

.• ʚϊɞ ʚϊɞالحلقة الثامنة والعشرون.• ʚϊɞ ʚϊɞ
فريدة بفرحة: سوووزي ازيك يا قمر .. عملتي اييه فـ

مقدرتش تكمل الجملة لما سمعت سوزي بتقول: الحقييني يا فريدة تعاالي بسرررعة

فريدة بخضة: في اييه يا سوزززي ردي علياااااا في ايييه ؟!!

سوزي بعياط: انا اصلي لوحدي وعماد مش معايا وسلمي تعبانة وبتصوت وانا مش

عارفة اعمل ايه .. تعاالي بسرعة انتي وعادل ابوس اييدك (وبتعيط بحرقة)

فريدة بلبخة: حا حا حاضر جاية جايين حالا حالا

وقفلت سوزي وهي بتعيط ومش عارفة تتصرف .. وفريدة قالت لعادل ونزلوا

وبعدين وصلوا لبيت سوزي .. طق طق طق

سوزي فتحت وهي منهارة: الحقييني يا فرريدة

فريدة بخضة: اهدي يا سوزي اهدي احنا جبنا الدكتور معانا .. اتفضل يا دكتور

الدكتور دخل وبعد ما خلص كشف: الحمد لله متقلقيش هي بتتدلع مش اكتر
هههه

ان شاء الله هتبقي كويسة عندها برد شديد في بطنها ان شاء الله الادوية دي تديهالها

ومكتوب المواعيد عند حضرتك .. وتجيبهالي كمان 4ايام كده

سوزي بهدوء واطمئنان: ان شااء الله ربنا يكرمك سلام عليكم

الدكتور: وعليكـم السلام .. عن اذنكوا

سوزي بعد ما مشي الدكتور بتعيط: اهئ اهئ مش عارفة اعمل ايه يا فرريدة

عماد مسافر وهييجي بعد بكرة اعمل ايه انا الوقتي

فريدة: متخافيش يا سوزي .. عادل من فضلك تجيب الادوية دي الوقتي

عادل: اه طبعا طبعا

سوزي بدموع: معلش هتعبك يا عادل

عادل: ايه الكلام ده بس .. الكلام ده ملوش لزوم .. انا نازل

فريدة: متتاخرش يا عادل... سلام

فريدة لسوزي: متقلقيش يا سوزي كل حاجة هتبقي كويسة ان شاء الله

سوزي بدموع: ياارب يا فريدة ياارب .. انا داخلة اشوف لومي ياارب تكون
كويسة 

فريدة: يارب يا جميل 

~
~
~
عنايات كانت قاعدة في بيتها بتطبخ وبعدين لقت صوت جرس الباب بيرن

فتحت الباب لقت قدامها الراجل اللي هي ادتله فلوس عشان يعمل موضوع
سمية ده

المهم قالها:اهلااااااا وحشتيني يا ست الكل

عنايات بزعيق: اييه ده ؟! انت ازاي تدخل كده يا حيوااان

الراجل: مقبولة منك يا ستي

عنايات بنفاذ صبر: عاااااايز اييييه ؟!!

الـراجـل: بصـراحـة كــده انا عايز فــــــلــــــــــــــوس

عنايات: هههههه نعم ياخوياا ؟؟ امشي يا روح خالتك من هنا بدل ما اصوت والم
الناس عليك واطلبلك البوليس كمان

الراجل بعصبية: حلووووو ونروح بقي مع بعض ونحكي اللي حصل بس مع بعض

واخدة بالك انتي يا حجة ؟

عنايات بعد ما فهمت: عـ عايز كام ؟

الراجل: هههههه ايوة كده .. كده نتكلم بقي مممممممم عايز 10

عنايات: ثواني هدخل اجيبهالك واجي

الراجل: هههههههه تجيبي ايه ؟؟ اوعي تكوني افتكرتي 10 جنيه انا قصدي 10
الااف ههههههههههه

عنايات: ايييييييه الللي بتقوووله ده انت مـجنووون اطلع بررره يا زفففت انت

ومش عايزة اشوف خلقتك ولا اشوف الوش البومة ده تاني انت سااامع 

عباس بيكلم عنايات :-
********************
عباس: الشحنة هتوصل بكرة وانا جاي كمان ساعتين كده ..

عنايات: ربنا يعديها ع خير .. بقولك يا عباس الراجل ده عايز فلوس تانية وانا
مش معايا

عباس بخضة: ولا انا كمان 

عنايات: بس هو جالي وهددني لو ملقاش الفلوس النهاردة .. هعمل ايه انا الوقتي
بس يااربي 

عباس بسخرية:هه مش دي عملتك برضه اتصرفي بقي يا ام دماغ مليانة انتي

عنايات: ربنا يستر .. سلام يا خويا

عباس: سلام ياختي/ وفي سره( يارب تقفلي ماتتصلي تاني)  

*
*
*
حورية قدام قبر المرحوم صبر .. بتكبي وبتكلمه: صبرري جوزي وكل حاجة في

حياتي .. وحشتني اووي يا حبيبي عايزااك تجيلي بقي انا مش هعرف اجيلك فتعالي

انت والله مش هزعلك تاني انت اغلي حاجة عندي ومينفعش ازعلك تعلالي بقي

ومتسبنيش لوحدي .. ايه ؟؟ انت عايزني اجيلك ؟ لا مش هينفع مش هعرف اجيلك

تعالي انت عشان خطررري 

واحد جاي بيقولها: يا امي وحدي الله .. قضاء ربنا
حورية: مش معترضة يا ابني والله بس الصدمة صعبة عليا اني اتحملها
سلامو عليكو

الواحد: وعليكم السلام يا حجة

~
~
~
مي واميرة علي السرير .. بيتكلموا بعد ماخلصوا شغل :-
**********************************************
مي: ماما وحشتني اوووووووي انا عايزة اجري من هنا واروحلها
واجري ع حضنها 

اميرة بتأثر: الصبر يا ميوية
مي بحزن: لحد امتي ؟ انا تعبت وزهقت . انا ليه بيحصلي كده ليييييييييه ؟؟

اميرة: ربنا عايز كده

مي: وانا ذمبي ايييييه ؟

اميرة: حرام يا مي .. استغفر الله العظيم حرام تقولي كده يا بنتي عييب وحرام

مي: غصب عني

اميرة: متعمليش كده يا مي .. وبعدين هو انتي زهقتي مني ولا ايه بقي ان شاء الله
لااا انا قاعدة فوق دماغك اصلا

مي: ههههههه لا طبعا هو انا اقدر ازعل من اختي 

اميرة: حبيبة قلبي ربنا يكرمك يا ميوية يارب ويحققلك كل اللي بتتمنيه

مي: ميرسي يا ميرووو

اميرة: صحيح يا مي هو انتي عايزة تطلعي ايه لما تكبري ؟

مي بسخرية: هه اطلع ايه بس يا اميرة .. انا مع الاسف معنديش طموح

لان طموحي اتكبتت بسبب الظلم اللي شوفته 

اميرة: والله عندك حق كل اللي في الملجأ هنا واللي في الملاجئ التانية

معندهمش

طموح .. #طموح_مكبوتة بكل المعاني والمقاييس

مي: رغم اني مش فاهمة حبة من كلامك هههههه بس عندك حق في اللي فهمته
ههههههه

اميرة: ههههه كويس انك فهمتي حاجة يا ستي

مي: 

*
*
*
سلمي بنت سوزي بقت كوويسة جدا الحمد لله وحالتها بتتحسن كل يوم في تحسن

يعني .. وعماد رجع من السفر وراح علي الملجأ الجديد وفعلا استلم الملجأ وبقي

ملكه خلاص وكتبه باسم مراته اللي هي سوزي وراحت بس المرادي راحت هي

وسلمي لان سلمي شبطت فيها .. وعادل برضه راح وعمل نفس اللي عمله عماد

بس الفرق انه راح الملجأ القديم .. وفي الملجأ الجديد اللي فيه مي واميرة

سوزي راحتلهم وخليتهم يلعبوا مع سلمي واتصاحبت عليهم وبقوا اكتر من
اخواتها

بس طبعا مش من يوم يعني .. في كذا يوم .. وفريدة كل يوم بتسيب ليان ومحمد

مع حورية وتنزل تروح الملجأ القديم وحبت ندي جداا لان عادي كمان حكالها عليها

قبل كده وندي بقت بتعبر فريدة مامتها اللي ما ولدتهاش .. ومي واميرة بيحبوا

سوزي وسلمي كده واميرة بتعبرها زي مامتها برضه بس مي مش بتعبرها كده

بتعبرها قريبة ليها بس مش اكتر .. لانها ليها ام وعمرها ما هتحط حد مكان مامتها

ابدا حتي لو بالكلام مش بالفعل .. عمرها ما هتقول يا ماما غير لـ فريدة مامتها
الحقيقة بجد ..

~
~
~
****************************************
في الملجأ القديم .. ندي قاعدة مع فريدة في المكتب:-
******************************************
ندي: ومن ساعتها يا #ماما وانا مش لاقية سمية ولا عارفة هي اختفت راحت فين

وسعات بخاف اووي عليها ومش عارفة اعمل ايه ؟ 

فريدة بحنان: مش ممكن يا نوودي انها تكون لقت فرصة هروب وهربت !

ندي: ممكن برضه .. بس مفتكرش لانها كانت هتقولي

فريدة: ممكن عشان عارفة انك رافضة فكرة الهروب دي لانك ملكيش مكان مثلا
تقعدي فيه !!

ندي: لالالا لانها هي كمان ملهاش مكان يا ماما

فريدة: ممممم مش عارفة يا ندي بس جايز يا حبيبتي الفرصة دي متتعوضش

فقالت تهرب هيا وبعدين تفكر في فكرة تخليكي تهربي معاها بقي

ندي: يارب يكون كده فعلا علي الاقل اكون مطمنة عليها بدل مانا قلقانة اوي كده
بقي 

فريدة: ان شاء الله خير يا روح قلبي .. يلا روحي بقي افطري .. انتي من الصبح

وانتي مفطرتيش وقاعدة معايا .. مجوعتيش ؟ 

ندي: هههههههههه لا مجوعتش .. لاني لما بشوفك يا ماما بنسي كل حاجة
وبحب اقعد اتكلم معاكي

فريدة صعبت عليها ندي جداا وراحت اخدتها في حضنها وهي بتدمع

وقالت: يا حبيبتي .. بس مش هينفع تقعدي من غير فطار كده .. بصي
هقولك انا

انتي تروحي الاول تفطري وبعدين تيجي تقعدي معايا ,,, ماشي ؟؟

ندي: مااشي .. طب ماتيجي معايا ؟

فريدة بحب وحنان: والله فرصة برضه .. خلاص ماشي تعالي نروح بس انتي

هتفطري وانا همر علي باقي السراير والاوض مااشي ؟

ندي: تماام يا ماماا ^^
*
*
*
وفي نفس الوقت .. عند مي واميرة قاعدين مع سوزي في المكتب بس بيلعبوا مع

سلمي من غير صوت وسوزي بتشوف شغلها :-
******************************************************************
سوزي بعد ما خلصت الشغل: تعالوا يا بنات اقعدوا هنا بس هاتوا الكرسي ده

الاول عشان يبقوا 3 كراسي وتقعدوا كلكوا 

مي بفرحة: حاضر يا ابلة

اميرة راحت تشيله وحطته وهي بتقول: اتفضلي يا ماما ^^

سلمي: ماما انا هقعد جمب مي واميرة مش هقعد جمبك 

سوزي ومي واميرة: ههههههههه

سوزي: براحتكـ يا حبيبتي

مي: تعالي يا لومي

سوزي بعد ما قعدوا وخلصوا هزار وضحك: انا عايزة اسألك سؤال يا مي ممكن ؟

مي: اكيد طبعا يا ابلة

سوزي: هو انتي ليه مش بتقوليلي يا ماما ؟؟ كمان انتي الوقتي عندك 9 سنين

والمفرود تقولي ماما لأي حد عشان تحسي بالكلمة دي 

اميرة بدموع: انا محستهاش

سوزي اخدتها في حضنها وقعدتها جمبها وقالت: انا مش قصدي عليكي يا اميرة
انتي بقيتي بتقوليهالي خلاص .. انا بتكلم علي اختك مي

مي: هقولك يا ابلة ... انا معنديس حد زي ماما ابدا ولو كان مين انا بعتبرك قريبة
مني وبعتبر سلمي اكتر من اختي كمان وطبعا اميرة زيها .. بس مش هقدر اقولك
ماما ولا اقولها لأي حد ابدا ,, ياريت يا ابلة متزعليش مني بس انا مش هقدر

اقو حتي مش هقدر اقولك ماما سوزي اصلا .. معلش انا اسفة

سوزي: ياااااااااه يا مي كل ده جواكي .. انتي اتعذبتي كتير اووي يا مي

وبعدين انتي بتتأسفي علي ايه بقي ان شاء الله ؟!! انا كنت عايزة اعرف
بس لا
تكوني بتزعلي او مكسوفة

مي: ههههه لا مش مكسوفة ولا حاجة .. وهزعل من ايـه اصلا ؟!!

سوزي: تزعلي ان سلمي اوميرة بيقولوها وانتي مش بتقوليها لانك
مكسوفة
مي: هههههه لالالا مش كده والله خالص زي ماقولت لحضرتك

سوزي: من غير حضرررتك
مي: دي احترام يا ابلة حتي ماما كنت هقولها كده برضه

سوزي بصلتها بفرح وابتسامة شاكرة ربها ان مي رغم سنها الصغير شوية

بتعرف تتكلم كده وتعبر عن كل حاجة جواها اخدت مي واميرة وسلمي في
حضنها
وهي مبسووطة اووي ..  وبعدين قعدوا يهزروا ويتكلموا في حاجات
عادية
لحد ما سوزي مشت وسابتهم لوحدهم بس كان في بنات كبيرة في الملجأ بس في
الدور اللي فوق خالص فخلتهم يتولوا الموضوع ده لحد ما تجيب مشرفة .
.
فريدة بتعبر كل البنات اللي في الملجأ بناتها ومش بتفرق ما بين ندي
والباقي اووي
بس عندها مجرد احساس ان ندي زي مي وطيبة زيها برضه ^^

وسوزي نفس الموضوع مش بتفرق ما بين حد اووي .. بس حبت مي واميرة

اكتر من كل البنات وخصوصا مي عشان حست انها شبه سلمي وسلمي
حبتها

اكتر كمان من امي بحبة صغننين   رغم ان سوزي لما عرفت اسم مي

اتفاجئـت بس محطتش للموضوع اهمية ( فريدة محكتش حاجة لندي علي
مي ولا
ندي حكتلها حاجة علي مي .. وسوزي برضه نفس الكلام ومي برضه محكتش
ظروفها لـ سوزي بس مش عشان حاجة ,, كل الحكاية الموضوع مجاش مناسبة
عشان يحكوا فيه يعني)
*
*
*
عنايات الراجل كلمها في االتليفون من رقم تاني عشان ترد :-
**************************************************
عنايات: الو

الراجل: وحشتيني والله 

عنايات: هو انت يا زفت

الراجل: متقفليش السكة هاا .. انا عايز فلوسي واديني بقولك اهو اخر فرصة
بكرة الصبح غير كده هزعلك

عنايات: انت بتهددني يا حيووان

الراجل: من غير غلط يا ست .. بكرة الصبح ع الظهر كده هكون عندك تكوني

حضرتي الفلوس ومعنديش كلام تاني غير ده وذنبك علي جمبك .. سلام يا حلوة
عنايات: من غير سلام يا جاموسة 

عنايات بعد ما قفلت: الهي يجيلك ويحط عليك يا زفتتتتتتت اوووووف

هتصرف انا ازاي الوقتي بس يااربي .. هو اصلا جبان وميقدرش يعملي حاجة

ده بيهددني بس وبعدين هو هيروح يعترف علي نفسه برضه مهو مش هيعترف

عليا انا بس !! لانه هو اللي قام بالجريمة برضه .. ايوة انا مش معايا فلوس بقي

وهو مش هيعمل حاجة ويبقي يوريني بقي هيهددني ازاي تاااني 
*
*
*
فريدة بتقول لعادل: عادل هو انا مقصرة معاك عشان بروح الملجأ وكده ؟

عادل: لالا والله خالص يا فريدة وبعدين ماما قايمة معايا بكل حاجة

فريدة: اصل سوزي كلمتني كمان وقالتلي انها لقت بنتين طيبين اووي
واقترحتلي
بنت منهم تبقي مشرفة عندي في الملجأ .. ايه رأيك ؟

عادل: تماام حلو اووي .. خلاص اتصلي بيها وخليها تيجي بكرة واديها العنوان
طبعا
فريدة: اه حاضر 
~
~
~
مي واميرة قبل ما يناموا .. مي قالت لـ اميرة: انا عايزة اخود رأيك في حاجة

وبصراحة خايفة او عملتها يبقي النتيجة مش كويسة ونرجع للأول تاني مع اني

مفتكرش اوي بس خايفة والله جداا

اميرة: قلقتيني يا مي .. اوعي تكوني بتفكري تهربي ولا تقوليلها تهربك ؟!!

مي: لاا اهرب اروح فين وبعدين احنا بقينا كويسين وابلة سوزي حنينة علينا اوي

اميرة: يبقي ايه الموضوع طيب قلقتيني ؟

مي: لا متخافيش هو موضوع مهم بس مش عارفة بقي بصي انا هقولك وخلاص

وانتي قوليلي اعمل ايه ماشي ؟

اميرة: ماشي .. قوليي بقي يا ميوية ؟ خير ؟!! 

مي:................................................................
*
*
*
مع الاسف انتهت حلقتنا لحد هنا النهاردة .. يارب تكون عجبتكوا وانتظرونا

الحلقة الجاية ان شاء الله عشان نشوف ايه اللي هيحصل في الاخر ياتري ؟ 
عايزة اعرف رأيكوا بدون مجاملة بقي 

لـ #اية_حسام
 —

طموح مكبوتة الحلقة السابعة والعشرون


¸.• ʚϊɞ ʚϊɞالحلقة السابعة والعشرون¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ

عباس بيكلم عنايات بليل في التليفون :-
*********************************
عباس: شوفتي يا شيخة منك لله .. شوفتي عملتك السودة وديتنا لفيين ؟

عنايات بقلق: في ايه ياخويا الله يكرمك نورني ايه الحصل ؟

عباس: هه انورك دانتي ممكن تقضي حياتك كلها بين اربع حيطان او تاكلي

رز مع الملايكة .. ده لو روحتي الجنة !!

عنايات برعب: يا عباس الله يخليك قولي ايه الحصل انا مش علي بعضي 

عباس: هقولك .. ولتشوفيلك صرفة اما ملكيش دعوة بيا خالص انسي اني جوزك
انتي ساامعة ؟؟

عنايات متجاهلة كلامه عشان تفهم الموضوع: ايه الحصل بقولك ؟!!

عباس: الزفت اللي انتي كلمتيه عشان يخلصك من الموضوع المهبب ده

كلمني

النهاردة وقالـي انه عايز فلوس !!

عنايات باستغراب: فلوس ؟!! فلوس ايه دي ان شاء الله ما هو اخد حسابه وخلصنا

مكنتش هيصة يعني وهنزيط فيها

عباس بعصبية: هيصة ولا زفت انا اهبب ايه الوقتي .. وانا معييش ولا مليم !

عنايات: مش عارفة يا عباس انا هسكته وهديله قرشين كده وخلاص

عباس: طيب لما نشوف اخرتها جتك القرف

وقفل في وشها وهو بيشتمها 

وبعد كده عنايات كلمت الراجل اللي هو #بركات .. واتفقت معاه علي ميعاد بعد
ماهزقته وخافت بعد تهديده ليها .. وفعلا في الميعاد المحدد اديتله الفلوس اللي
كان طالبها والموضوع خلص الي حد ماا 
ْ
ْ
ْ
الصبح جوز سوزي راح يقابل المديرة في الملجأ الجديد وبعدين كانت معاه
سوزي

قعدت مع مـي شووية وكان جوه جوز سوزي بيتفق والمديرة وافقت فعلا انها تبيع

الملجأ لان السعر مغري ... وهي مش بتستفاد منه اووي وبعدين روحوا !

ودار ما بينهم الحوار التالي :-
***********************
سوزي: شوفت يا #عماد زي ماقولتلك مي دي سكرة ودمها خفيف اووي

عماد جوزها: ههههه اها عندك حق شوفتي لما قالتلي يا اونكل

سوزي: ههههه اه بس غريبة هي باين انها بنت نااس ليه يحصل معاها كده 

عماد: الله اعلم .. ربنا يهون عليها ويتولاها المهم بقي بكرة ان شاء الله الملجأ

هيتباع ونخلص بقي ان شاء الله بس عايز اقولك حاجة

سوزي: خير ؟!!

عماد: مش عاشن حبيتي مي يبقي تسيبي البنات التانيين .. حرام

سوزي: لاا طبعا كلهم زي بعض يا عماد انت بتقول ايه !!

عماد: اانا بعرفك بس .. هاا بقي فين حبيبة بابي ؟

سوزي: يا سووووووو

سلمي اجت وجرت ع حجر باباها: بابي حبك (بابي بحبك)

عماد: هههههههههه وانا كمان حبك يا سو

سلمي: سلمي بوسك (سلمي تبوسك) وباسته 

عماد: الله ايه البوسة الحلوة دي .. تعالي بقي معايا عشان نلعب مع بعض

سوزي: هههه طب انا هروح احضر الاكل

عماد وسلمي: ماثي 
*
*
*
مي واميرة في الملجأ الجديد:-
*************************
اميرة: بس واضح من كلامـك ان سوزي دي طيبة اووي بس انا مش بشوفها 

مي: ايووة عشان بيبقي وراكي شغل في الوقت ده وفي الحفلة كنتي برضه بتشتغلي

يووه بقي خلاص لما تيجي المرة الجاية هخليكي تشوفيها

اميرة: ماشي .. مي انا بحبك اووي

مي: انا اكتر يا اميرة .. كفاية انك ساعدتيني في الوقت اللي انا كنت محتاجة فيه حد

يساعدني بجد 

اميرة: ربنا يخليكي ليا يا مي

مي: وانتِ كمان يا ميرو 
*
*
*
حورية قاعدة في اوضتها :-
**********************
حورية ماسكة صورة صبري وبتعيط  كل دمعة بتنزل من عنيها جواها حبوب ندم

كل نفس بتاخده بالعافية .. مش قادرة تعمل حاجة من احساسها بالذنب 

دخلت فجأة عليها فريدة وشافتها بالمنظر ده .. صعبت عليها قعدت علي
طرف
السرير واخدت حورية في حضنها وبدأت تدمع 

ودار الحوار التالي ما بينهم:-
***************************
فريدة بدموع: خلاص بقي يا ماما كفاية غلط الله يكرمك

حورية بعياط: مش قاادرة يا فريدة مش قادرة .. انا اللي عملت كدده انا غبيييييييية

فريدة: يا ماما اهدددي يا ماما ارجووكي اهدي

حورية بتعيط بس وساكتة !! 

فريدة: يا ماما انا كده مش هعرف انزل وانا مش مطمنة عليكي 

حورية مسحت دموعها وبدأت تهدا: انتي راحة فين ؟!

فريدة: انا حاسة انا محتاجة اروح لدكتورة لمياء .. عايزة اتكلم مع حد غريب شوية

حورية: طيب يا حبيبتي في امان الله ..

فريدة: انا مش مطمنة عليكي يا ماما 

حورية: يا بنتي روحي بس وانا هبقي كويسة لاني محتاجة اقعد واكلم صبري

شوية يمكن يسامحني في المنام اللي جاي  !!!

فريدة: هيسامحك يا ماما لالا هو سامحك فعلا صدقيني يا ماما .. بابا قلبه

حنين وحاسس بيكي وهيسامحك .. بابا مش قاسي كده يا مامااا

حورية: سبييني بقي وامشي .. امشي مش عايزة حد يضايقنااا صبري مش بيحب

الصووت العالي .. امشي

فريدة بتعيط ومشت 
*
*
*
عند دكتور لمياء .. دخلت عليها فريدة:-
*******************************
دكتورة لمياء: فررريدة ازيك يا حبيبتي ؟؟

فريدة: الحمد لله يا دكتورة

دكتورة لمياء: ايه يا حبيبتي ؟!! بقالك كتير مجتيش انا قولت انكوا لقيتوا مي !

فريدة بعياط: لالا ملقينهااااااش

دكتورة لمياء بخضة: اهدي يا فريدة اهدي تعالي اقعدي هنا

فريدة بعد ما قعدت: مش عاييزة اهدا مش عايزة اهداا الحياة بقت صعببة اوووي
عليا يا دكتورة .. مش قادرة اعيش 

دكتور لمياء: انتي الصعبتي حياتك بيأسك يا فريدة

فريدة: عارفة ماما كانت تقولي ايه هي وعادل ؟

دكتورة لمياء: ايه ؟!

فريدة: كانت ماما تقولي اخرجي واتفسحي وعادل تعالي نشتري لليان ومحمد كذا
كذا ومش حاسين بيا

دكتورة لمياء: هما بيحاولوا يخرجوكي من حالتك

فريدة: مش كل حاجة سهلة بالفلوس اقدر اجيبها وامتع نفسي .. اجيب
النفس بكام!

اجيب الصحة منين !! .. اشتري منيين النوم وراحة الباااال  صدقيني في حاجات
كتير اووي مش بالفلوس والله 

دكتورة لمياء: مالك يا فريدة  ؟

فريدة: تعباااانة .. بنتي ضايعة مني ومعايا فلوس بس مش قادرة اجيبهاا

دكتورة لمياء: انتوا لسة مش لاقيينها . والنيابة ؟؟

فريدة: فاشلييييييين .. مش عارفين يجيبوهااالي والله يا دكتورة .. يارب انا عايزة

بنتي ياارب يااارب

دكتورة لمياء: اديكي جبتي المفيد ومن الاخر .. خلي ثقتك بالله كبيرة وهو هيجيبلك

بنتك .. مش هو برضه اللي بيقول " انا عند حسن ظن عبدي بي ان كان خيرا فخير
وان كان شرا فشر"

فريدة: حتي لو العبد ده ضعيف مش قادر يستحمل ؟!

دكتورة لمياء: حتي لو كده .. احنا بشر وفي مننا الضعيف والقوي .. والضعيف

ربك يقدر يقويه والقوي ممكن يضعفه في ثانية

فريدة: يااارب . انا خايفة مترجعليش خالص وعمري ما اشوفها تاني 

دكتورة لمياء: متقوليش كده .. هترجع وهتعيشوا وتبقوا احلي عيلة كمان

خليكي واثقة في ربنا وعندك امل فيه يا فريدة .. وقت الجلسة خلص

وقت ما تكوني عايزة تعالي 

فريدة: ان شاء الله سلامو عليكو

دكتورة لمياء: مع السلامة يا فيفو 

~
~
~
ندي خايفة اووي ومستغربة من عدم وجود سمية .. قررت تتشجع وتروح تكلم

عنايات واللي يحصل يحصل بقي .. دخلت وقالت: ممكن يا ابلة تقوليلي سمية فين؟!

عنايات بخضة: سمية ؟!! انا اعرف منين يا جزمة انتي !؟

ندي: ا اصل هي مش موجودة وانا مشوفتهاش من ساعة ماكانت عند حضرتك !

عنايات بتبرق: قصدك ايه يا بت ؟

ندي: مفيش مفيش
ومشت وهي مرعوبة وبتحمد ربنا انها قدرت تفلت من عنايات

~
~
~
عادل وفريدة في البيت في اوضتهم :-
*****************************
فريدة بدموع: ماما حالتها صعبة اووي يا عادل .. انا مش عارفة اعمل معاها ايه 

عادل: طبيعي يا فريدة .. معلش ربنا يسهل ويهون عليها

فريدة: بس موضوع بابا ده مر عليه كتييير اووي وهي مش قادرة تتأقلم مع الوضع
ده

عادل: طبيعي برضه .. يا بنتي دي عاشرته اكتر مانا عاشرتك .. يعني انا مقدرش

اعيش من غيرك وانتي متقدريش تعيشي من غيري .. يبقي هي هتقدر تعيش من

غيره .. والله حرام 

فريدة بتحاول تهزر: عندك حق .. بس ايه الثقة دي 

عادل: اييه عندك رأي تاني ؟ ههههه

فريدة: لا معنديش بقي 

وفجأة التليفون رن .. وكانت سوزي :-
********************************
فريدة بفرحة: سوووزي ازيك يا قمر .. عملتي اييه فـ

مقدرتش تكمل الجملة لما سمعت سوزي بتقول: الحقييني يا فريدة تعاالي بسرررعة

فريدة بخضة: في اييه يا سوزززي ردي علياااااا في ايييه ؟!!

سوزي: انا ..................................................
*
*
*
وانتهت حلقتنا لحد هنا النهاردة انتظرونا الحلقة الجاية عشان نكمل الاحداث سوا
• الرواية قربت تخلص .. عايزة تشجيع عشان النهاية * بصوا بقي 

انا نزلتها بدري اهو اللي هيشوفها ويجري والله هزعل جداا محتاجة

تشجيع اكتر من كده انتوا بتقرأوها بس انا بتعب في كتابتها جداا فمحتاجة

منكوا كلام يشجعني ويحمسني اكتر وزي ماقولت التوقعات محدش يقولها

لانها بتبقي غلط 

لـ #اية_حسام

طموح مكبوتة الحلقة السادسة والعشرون

¸.• ʚϊɞ ʚϊɞالحلقة السادسة والعشرون¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ
وصلنا المرة اللي فاتت عند:-
***********************
دخلت سمية وقفلت الباب وراها وهي بتقول لعنايات: هو هو اللي انا سمعته 
ده صح يا ابلة ؟

عنايات بخوف وبتبرق: سمعتي ايه يا حيوانة ؟!

سمية بدموع وعلي وشك العياط بس مسحت بسرعة دموعها عشان متبينش ضعفها

قصاد عنايات وقالت: شحنة المخدرات دي مـ

ولسة ملحقتش تكمل جملتها لقت عنايات بتجري عليها بسرعة وموجهة

ايديها ناحيتها برعب .. وسمية بترجع لورا وعنايات خلاص هتوصلها

وصلت عنايات عند نفيسة .. زقتها علي الكرسي الورا ومدت ايديها بضوافرها

المقرفة المرعبة .. ووجهتها ناحية رقبة سمية 

عنايات بتخنق سمية .. وسمية مش قادرة تاخود نفسها وبتشهق كذا

شهقة ورا بعض

مش قادرة تاخود نفس !! فجأة قطعت النفس  

عنايات بعد ما قطعت سمية النفس بقت تبصلها وهي مش متصورة هي قدرت تعمل

كده ازاي وقالت: يالهوي يالهوي يانهاري يانهاري انا هعمل ايه الوقتي ياارب استر
ياارب ميبقاش مصيري زي نفيسة الكلب ياارب

وبدون تردد مسكت التليفون واتصلت بواحد تبع عباس وحكتله الحكاية بس قبلها

قفلت الباب بالمفتاح عليها بالتأكيد .. وقالها بليل هياخود سمية ويرميها في اي حتة

ويخلص منها .. عنايات لفت سمية في شوال واستنت لحد بليل وخرجت من

الاوضة وقفلت وراها وخرجت طبيعية جدا وعادي جدا عشان متبينش حاجة 
*
*
*
عادل نازل من بيته وعرف عنوان ملجأ عنايات .. ركب عربيته وبدأ يسوق

في اتجاه ملجـأ عنايات !! وصل ودخل بس مكنش عارف المكتب بتاع عنايات

اول ما شاف الملجأ اتصدم الملجأ منظره مقرف ومقزز . شاف بنت قاعدة

قلقانة وهتعيط راحلها وقعد جمبها: مالك يا حبيبتي ؟

ندي: مفيش .. هو انت مين ؟

عادل: انا اسمي عمو عادل .. وانتي يا قمر ؟

ندي بحزن: انا اسمي ندي

عادل: الله .. اسمك حلوو اووي يا ندي .. تعرفي انا كمان عندي بنوتة اسمها مي ^

ندي افتكرت مي وردت بحزن: ربنا يخليهالك يا عمو . حضرتك جاي هنا ليه ؟

عادل: مفيش انا هشتري الملجأ ده يا نودي  وهنبقي صحاب ان شاء
الله

ندي بفرحة: هييييييه .. انا مبسووطة اووي .. 

عادل: هههه طب وريني بقي مكتب المديرة عشان اتكلم معاها يا حبيبتي

ندي: اهو اللي هناك ده (وشاورتله ع المكتـب)

عادل: ماشي يا قمر انا هروح بقي وهشوفك تاني قريب يا نوودي 
ندي: ماشي
~
~
~
عادل دخل المكتب ... وقعد قدام عنايات بعد الترحيب ومعرفة عنايات بشأن وجود

عادل في الملجأ

حاليا ودار الحوار التالي:-
******************
عادل:السلام عليكم

عنايات بتبص بقرف: وعليكم .. اهلا مين حضرتك ؟

عادل باستغراب من اسلوبها: انا استاذ عادل مم انا كنت جاي عشان اعلان بيع
الملجأ

عنايات: اااه انت عايز تشتريه يعني ؟

عادل: اكيد يا فندم

عنايات: طيب اقعد .. اتفضل يعني اتفضل !! 

عادل قعد وهو مستغرب اووي من طريقتها المأفورة وشكلها المرعب  !!

بعد شوية عنايات اديتله ميعاد عشان يبيعوا فيه الملجأ يروحوا الشهر
العقاري وهكذا

وبعدين مشي لكن قبلها سلم علي نـدي  

عادل داخل البيت .. شاف فريدة تم الحوار التالي ما بينهم :-
************************************************
فريدة: عاااادل انت جييت ؟

عادل: لا في الطريق 

فريدة: ههههههه عملت ايه في موضوع الملجأ؟

عادل: الحمد لله هروح بعد بكرة وهخلص كل حاجة ان شاء الله يعني تقدري من

بعد بكرة تكوني في الملجأ بس طبعا هاتي واحدة تساعدك

فريدة: هجيب سوزي .. هسألها واشوف هتقولي ايه انا هروح اكلمها بقي

عادل: ماشي يا حبيبتي

فريدة: عادل هو احنا ليه مبقيناش ندور علي مي تاني

عادل: النيابة مش ساكتة يا فريدة وهما مش لاقيينها يبقي احنا اللي

هنلاقيها

فريدة بدموع: انا راحة اتكلم 
~
~
~
سوزي وفريدة في التليفون :-
***********************
سلمي: الو

فريدة: سوسو حبيبة قلبببببي عاملة ايه ؟

سلمي: مامي فريدة  انا كويسة الحمد لله اجيبلك مامي ؟

فريدة: ياريت يا قمرتي انتي 

سوزي اجت: فرييييييدة فينك يا بنتي من زمان مبنشوفكيش ؟

فريدة: معلش بقي العيال بجد #ليان طلعت شقية جداا لكن محمد طيوب 

سوزي: ههههههه .. كل العيـال كـده يا اوختي والله  

فريدة: هههه بقولك يا سوزي كنت عـايـزاكي في موضوع ضروري ومهم جداا

سوزي: مممممم خير يا فريدة قلقتيني والله ؟

فريدة: بصي انا فكرت اني افتح ملجأ ,, فعادل شاف الموضوع ده بس حمدي

صاحب عادل مسافر ضروري ومش هيقدر يتولي الموضوع وعادل طبعا مش

هينفع .. فقال هيشوف ملجأ بيتباع وخـلـاص بـقـي المهم لقي ملجأ الوقتي وبعد

بكرة هيكون اتباع لينا خلاص
سوزي: استني استني اييه راديو ؟ :Dوانا مالي بكـل ده يا فريدة ؟!!!

فريدة: مالك ازاي يا بنتي ؟؟ انتي هتبقي المشرفة علي الاطفال ايه رايك ؟

سوزي: ممممممم مش عارفة بس بصراحة هي فكرة جامدة اووي بصي
خلاص

انا هكلم ابو سلمي وهشوف وهكلمك تاني ان شاء الله

فريدة: مااشي يا روح قلبببي يلا سلام عايزة حاجـة ؟!

سوزي: لا يا جميل هكلمك يلا سلام ^^
*
*
*
عنايـات روحت البيت وبتتكلم مع عبـاس:-
*********************************
عنايات: ايوة والله يا عباس هو ده كل الحصل

عباس: يخربيت دماغك انتي هتودينا في داهية بعملتك السودة دي

عنايات بعصبية: نعم يا روح امك ؟ لا يابابا ولما اسيبها تفضحني وتفضحك وتودينا

لحبل المشنقة الله اكبر الله اكبر ... يبقي كده حلو وكويس؟ .. بقولك ايه طلع نفسك

من الموضوع ده اهم حاجة تجبلي راجل تكون واثق فيه عشان يتاوي البت دي انا

لسة مدرياها في المكتب بتاع الزفت الملجأ ده بالعافية

عباس: اوفف طيب .. اكتبي 010.............................

عنايات: طيب ده اسمه ايه ده ياخويا ؟

عباس: اسمها بركات . كلميه وخلاص وفهميه الموضوع

عنايات: طيب سلام

عباس: سلام يا ختي

عنايات بعد ما قفلت مع عباس كلمت((بركات)) واتفقت معاه بكرة هييجي وياخود

سمية من غير ماحد يشوف حاجة وفعلا اجه الميعـاد واخدها والموضوع خلص

بس هل هيحصل مفاجأة هتبين ايه الحصل لسمية ؟!!

*
*
*
مي واميرة في حفلة في الملجأ
*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*
مي فرحانة اووي وبتضحك ومبسوطة .. اميرة بتحاول تخليها متفرحش اووي كده

عشان شريفة متزعقلهاش بعد كده .. في ست من المتبرعين والموجدين في الحفلة

راحت لمي ودار الحوار التالي :¬-
*********************
ست: ياختي قمرة .. ايه الجمال ده بس 

مي بكسوف وخجل: ههه ميرسي يا طنط

ست: هههه طنط لا متكبرنيش انا مش بحب اكبر كده قوليلي #سوزي 

مي: ههههههه ماشي يا سووزي 

سوزي: ياختي قمر  وفجأة جوز سوزي نده عليها وراحتله بعد ما استأذنت

من مي وودعتها وخلصت الحفلة علي كده ومي كانت مبسوطة ونامت
وهي من

زمان اووي مفرحتش كده  وكانت سوزي في نفس الوقت فرحانة برضه انها

اتكلمت مع مي وفرحتها كده  وفي نفس الوقت برضه زعلانة علشـان وجود مي

في ملجأ   وافتكرت فريدة ومـي لما سمعت اسم مي من البنت بتاعت
الملجأ
*
*
*
سوزي لما روحت كلمت فريدة ودار الحوار التالي :-
******************************************
سوزي: ايوة يا فيفي . ازيك يا قمر ؟

فريدة: سوزي ازيك عاملة ايه ؟؟ عملتي ايه في الموضوع ؟

سوزي: بصراحة مش هقدر والله

فريدة بزعل: ليه كده يا سوزي يعني لما ابقي محتاجاكي تقومي عاملة كده 

سوزي: يا بنتي مش كده والله بصي انا هفهمك .. انا النهاردة نزلت روحت حفلة

بس في ملجأ تاني المهم فهعمل زيك وهشتري الملجأ ده لو وافقوا انما لو موافقوش

انا خلاص بقي هاجي معاكي .. متزعليش مني يا فريدة بس انتي في ملجأ وانا في

ملجأ تاني يبقي احلي عشان الاولاد والبنات دول محتاجين اكبر كمية من الستات

اليعتبروهم امهم .. فهماني ؟

فريدة: ايوة فهماكي يا سوزي .. خلاص يا حبيبتي ربنا يوفقك

سوزي: طب انتي هتعملي ايه ؟

فريدة: مش عارفة  هشتغل فيه لوحدي وبعدين ابقي ادور بقي لان مفيش وقت

سوزي: طيب يا حبيبتي وانا برضه هعمل زيك ان شاء الله .. يلا عايزة حاجة ؟

فريدة: لا يا سوزي كتر خيرك .. سلام

سوزي: مع السلامة
*
*
*
سوزي في بيتها بتتناقش مع جوزها :-
*****************************
سوزي: هاا ايه رايك بقي ؟

جوزها: والله هي فكرة حلوة يا حبيبتي .. بس مش عارف هتقدري تديري كل ده

لوحدك ازاي وسلمي كمان 

سوزي: طب وفيها ايه ما ليان ومحمد برضه هيبقوا لوحدهم وهما اصغر من سلمي

جوزها: ماشي بس معاهم ماما حورية . مش قضية بالنسبالهم يعني

سوزي: خلاص هجيب ماما تقعد هنا شوية وشوية هوديلها سلمي

جوزها: تماام اووي اصلا ماما وحشتني جداا .. بس برضه هتبقي مسئولية
كبيرة
جدا عليكي

سوزي: والله متخافش ان شاء الله هقدر عشان خاطر الاولاد دي ولا البنوتة اللي

اسمها #مي دي بجد فكرتني بـ اسم بنت فريدة عشان هي اسمها مي يعني ^^

جوزها: خلاص ماشي يا حبيبتي .. بكرة ان شاء الله هروح وهظبط الدنيا

يلا تصبحي علي خير

سوزي: وانت من اهله
~
~
~
عادل وفريدة بيتناقشوا بليل :-
***********************
فريدة: بس والله فكرة تحفة اللي هتعملها سوزي هي فعلا عندها حق كلهم محتاجينلنا

عادل: ااه .. ربنا يوفقك ويوفقها ليان ومحمد ناموا ؟

فريدة: اها انا نيمتهم وجيت وماما كمان نامت

عادل: انا بقيت بحس ان ماما حورية مش بقيت بتتكلم معانا زي الاول

فريدة: اها وانا كمان يمكن يكون عشان فراق بابا و وكمان عشان حفيدتها 

عادل: يا فريدة مش معقول مي مش هترجع .. هترجع بس بالصبر ان شاء
الله
فريدة: ياارب نفسي ولادي يتربوا مع بعض يا عادل

عادل: باذن الله .. يلا انا تعبان جدا وهقوم انام وهروح ع الميعاد بتاع البيع

متقلقيش

فريدة: ماشي يا عادل تصبح ع خير

عادل: وانتي من اهله . انتي قاعدة ؟

فريدة: لاء هقوم كمان شوية
عادل: طيب
~
~
~
عباس بيكلم عنايات بليل في التليفون :-
*********************************
عباس: شوفتي يا شيخة منك لله .. شوفتي عملتك السودة وديتنا لفيين ؟

عنايات بقلق: في ايه ياخويا الله يكرمك نورني ايه الحصل ؟

عباس: هه انورك دانتي ممكن تقضي حياتك كلها بين اربع حيطان او تاكلي

رز مع الملايكة .. ده لو روحتي الجنة !!

عنايات برعب: يا عباس الله يخليك قولي ايه الحصل انا مش علي بعضي 

عباس: هقولك .. ولتشوفيلك صرفة اما ملكيش دعوة بيا خالص انسي اني جوزك
انتي ساامعة ؟؟

عنايات متجاهلة كلامه عشان تفهم الموضوع: ايه الحصل بقولللك ؟!!

عباس: ..................................................
*
*
*
ووقفت حلقتنا لحد هنا النهاردة انتظرونا الحلقة الجاية عشان نكمل الاحداث 
** يااريت بقي اعرف رأيكم ومحدش يعمل لايك من غير تعليق ,, وياريت يا جماعة

اللي متوقع الهيحصل ميقولش حاجة ويحتفظ بيها لنفسه عشان القصة

متتحرقش لان في مفاجأ ت كتيير هتحصل لسة  **

لـ #اية_حسام